Medical Fitness

O metodzie Pilates

Metoda Pilatesa to system inteligentnych ćwiczeń prozdrowotnych wywodzących się z rehabilitacji, które w latach 90’ przywędrowały ze Stanów Zjednoczonych do Polski.

Metoda została opracowana w latach dwudziestych ubiegłego wieku przez Josepha Pilatesa, aby umożliwić kontuzjowanym sportowcom oraz tancerzom bezpieczny powrót do treningów i zachowanie kondycji. Składa się na nią ponad 500 ćwiczeń inspirowanych jogą, baletem i ćwiczeniami siłowymi. Ich istotą jest rozciąganie, napinanie i rozluźnianie określonych mięśni. Ćwiczenia Pilatesa wymagają wysokiej koncentracji i skupienia, polegają bowiem na wykonywaniu precyzyjnych i powolnych ruchów o niewielkim zasięgu. System ćwiczeń Pilatesa jest ukierunkowany na poprawę elastyczności, siły, równowagi i świadomości ciała ćwiczących. Ćwiczenia wg metody Pilatesa zachwycają różnorodnością, łącząc w sobie bogactwo technik oddychania oraz elementy tańca i gimnastyki. Ogromną zaletą tej metody jest jej zbawienny wpływ na nasze zdrowie, a przede wszystkim na kręgosłup.

Od większości ćwiczeń sportowych i gimnastycznych ćwiczenia Pilatesa różnią się tym, że skupiają się przede wszystkim na mięśniach drobnych i osłabionych, często przez nas zapomnianych lub nie uświadamianych. Lecz to właśnie one są jednym z głównych źródeł naszego dobrego samopoczucia. Wówczas, gdy są odpowiednio napięte i w dobrej formie podpierają i osłaniają filar naszego ciała – kręgosłup, wpływając w znacznym stopniu na jego kondycję. W metodzie Pilates pracujemy przede wszystkim nad wzmocnieniem mięśni głębokich brzucha, miednicy, grzbietu i pośladków co ma wpływ na wyrobienie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała. Ponadto Pilates nie rozbudowuje mięśni nadmiernie, lecz doskonale wzmacnia mięśnie osłabione, a przykurczone rozciąga korzystnie wpływając na sylwetkę. Optycznie wydłuża całe ciało, ujędrnia je nadając mu gibkość i elastyczność oraz zapobiega pojawianiu się bólu pleców. Podczas ćwiczeń nie wykonujemy gwałtownych ruchów i podskoków jest to więc metoda doskonała dla osób starszych, osób z bólami stawów i kręgosłupa, osób z nadwagą, ograniczoną możliwością aktywnych ćwiczeń, oraz dla tych, którzy długo nie ćwiczyli.

Typowy trening wg metody Pilatesa składa się z zestawu ćwiczeń nie trwających dłużej niż 60 minut. Jedną z ogromnych zalet metody jest fakt, że nie wymaga ona od nas dużej ilości powtórzeń. Każde ćwiczenie powtarzamy maksymalnie 10 razy, dzięki czemu unikamy uczucia znudzenia i zmęczenia. Podczas ćwiczeń należy dbać o jakość ćwiczeń. To jakość czyni tę metodę tak efektywną i o tym nigdy podczas ćwiczeń nie wolno zapominać.

W metodzie Pilates nie liczy się ilość powtórzeń – można wykonać ich tysiące, ale dopóki nie będą wykonywane prawidłowo przyniosą więcej szkody niż pożytku. Podczas treningu należy więc zwracać ogromną uwagę na to, jak wykonujemy ćwiczenia i zachować maksymalne skupienie. Koncentracja, panowanie nad sobą, płynne ruchy i dokładność są podstawowymi zasadami tej techniki.

Kładzie się również duży nacisk na dokładne poznanie schematu swojego ciała oraz celu i przebiegu wykonywanych zadań ruchowych, aby ćwiczyć świadomie i efektywnie kształtować swoją sylwetkę. Ćwiczenia wykonuje się w małych, maksymalnie dziesięcioosobowych grupach, jednolitych pod względem zaawansowania, celów treningowych i ograniczeń zdrowotnych lub indywidualnie, celem zapewnienia komfortu ćwiczącym oraz terapeucie, który może maksymalnie zindywidualizować zajęcia, zminimalizować występowanie błędów podczas ćwiczeń oraz lepiej poznać oczekiwania ćwiczących. Przestrzeganie tych zasad zapewnia bezpieczeństwo ćwiczeń i szybko przynosi upragnione efekty. Aby uzyskać maksymalne korzyści należy ćwiczyć Pilates minimum dwa, trzy razy w tygodniu. Pierwsze efekty pojawiają się szybciej niż w innych systemach, bo już po pierwszych 10 – 20 sesjach.

Niezwykłość metody Pilatesa polega również na tym, że przynosi ona nie tylko korzyści fizyczne, ale także psychiczne. Poprawia wygląd całej sylwetki, ale również wpływa korzystnie na nasze samopoczucie. Niweluje bóle kręgosłupa i stawów oraz uczy nawyków poprawnego oddychania. Wyróżnia się spośród innych metod rehabilitacyjnych zintegrowaniem oddechu z ruchem oraz połączeniem siły z płynnością. Pilates jest więc optymalną i inteligentną formą ćwiczeń dla każdego, kto świadomie chce pracować nad sobą i własnym ciałem. Dlatego też metoda Pilatesa jest polecana przez fizjoterapeutów i lekarzy na całym świecie jako bezpieczna forma ćwiczeń prozdrowotnych dla wszystkich, niezależnie od wieku i poziomu sprawności fizycznej.

Wpływ ćwiczeń Pilatesa na organizm człowieka.

Metoda Pilatesa wpływa korzystnie na wyrobienie nawyku prawidłowego i pełnego oddechu, wysmuklenie sylwetki i „wyciągnięcie” ciała, poprawę elastyczności ciała, poprawę koordynacji ruchowej i równowagi, wzmocnienie mięśni, zwłaszcza mięśni głębokich brzucha, pleców, obręczy biodrowej i pośladków, równomierne rozłożenie siły mięśni po obu stronach ciała, poprawę kontroli nad ciałem, poprawę stabilności ciała, uwolnienie od napięć w ramionach, karku, górnej części pleców, szyi.

Metoda Pilatesa stosowana jest w rehabilitacji po różnych kontuzjach kręgosłupa i stawów obwodowych, w profilaktyce urazów układu kostno – stawowego i mięśniowego, reedukacji prawidłowej postawy, prewencji osteoporozy. Pomaga kobietom przygotować się do porodu oraz po urodzeniu dziecka wrócić do formy. Ma szerokie zastosowanie w różnych dyscyplinach sportu takich jak: golf, tenis, narciarstwo, pływanie czy taniec. Łagodzi przewlekłe bóle kręgosłupa. Poprawia ruchomość w stawach. W trakcie ćwiczeń Pilatesa wzrasta także poziom endorfin odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i następuje redukcja poziomu stresu i przemęczenia, dlatego metoda nazywana jest „treningiem dobrego samopoczucia”.

Sesje grupowe – mata

Ćwiczenia na macie stanowią rdzeń i fundament dla metody Pilatesa. Są to zajęcia, podczas których uczestnicy wykorzystują przede wszystkim ciężar własnego ciała, a także drobne akcesoria takie jak różnej wielkości piłki, obręcze, gumowe taśmy oraz piankowe wałki. Zajęcia odbywają się w komfortowych max 5 osobowych grupach, jednolitych pod względem zaawansowania i celów treningowych. Zajęcia trwają 60 minut.
Zapraszamy do zapoznania się z opisem prowadzonych u nas zajęć Pilates na macie.

Pilates dla początkujących

Zajęcia te przeznaczone są przede wszystkim dla osób, które dopiero zamierzają rozpocząć swoją przygodę z metodą Pilatesa. Na zajęcia Pilates dla początkujących zapraszamy także osoby, które mają krótką praktykę lub ćwiczą nieregularnie, miały dłuższą przerwę w ćwiczeniach oraz osoby średniozaawansowane, które chcą udoskonalać swoją technikę u podstaw.

Podczas zajęć Pilates dla początkujących uczestnicy poznają fundamentalne zasady metody Pilatesa takie jak kontrola prawidłowej postawy, rodzaje oddychania, koncentracja na centrum ciała, precyzja i płynność ruchu. Ćwiczący uczą się poprawnie ustawiać swoje ciało w pozycjach wyjściowych dla poszczególnych ćwiczeń oraz przygotują się do uczestnictwa w innych formach zajęciach oferowanych przez Medical Fitness & Pilates Studio.

Pilates dla zaawansowanych

Na zajęcia Pilates dla zaawansowanych zapraszamy osoby, które znają podstawowe zasady metody Pilatesa i potrafią je zastosować w praktyce , ćwiczą regularnie i chcą poznać modyfikacje podstawowych ćwiczeń, bardziej wymagające pozycje i sekwencje ćwiczeń oraz wszystkich, którzy szukają nowych wyzwań w swoim treningu!

W trakcie zajęć integrujemy fundamentalny repertuar ćwiczeń Pilatesa z bardziej wymagającymi wariacjami ruchowymi. Ćwiczenia budują świadomość ciała i pomagają zwiększyć wytrzymałość, elastyczność, równowagę oraz poprawić sylwetkę.

Poznaj i poczuj większą intensywność ćwiczeń Pilates , zachowując jednocześnie precyzję ruchu i kontrolę oddechu. Jeśli kiedykolwiek przeszło Ci przez myśl, że Pilates jest nudny, przyjdź na zajęcia Pilates dla zaawansowanych!

Pilates dla Kobiet ciężarnych i młodych mam

Jest to prozdrowotna forma ćwiczeń Pilatesa o umiarkowanej intensywności, utworzona specjalnie dla kobiet w ciąży, które w tym szczególnym czasie powinny korzystać ze specjalnych form zajęć. Zajęcia Pilates to doskonały sposób na radzenie sobie z dolegliwościami, jakie niesie ze sobą okres ciąży oraz na przygotowanie zarówno fizyczne jak i psychiczne przyszłej mamy na przyjście na świat maleństwa, a także na jej szybki powrót do formy po porodzie.

Zajęcia rozpoczynamy od 3 miesiąca ciąży w przypadku kobiet, które wcześniej nie ćwiczyły metodą Pilatesa. Zajęcia trwają 60 min. i polecane są raz lub dwa razy w tygodniu.

W czasie połogu zajęcia rozpoczynamy od miesiąca do dwóch po urodzeniu dziecka. Zalecany jest jeden lub dwa treningi w tygodniu.

Pilates dla Mężczyzn

Twórcą metody Pilatesa był mężczyzna – Joseph Pilates.

Trening ten jest więc przeznaczony nie tylko dla kobiet. Trening metodą Pilates przynosi ogromne korzyści również mężczyznom: wzmacnia i kształtuje mięśnie brzucha, pleców oraz ramion , pozwala pozbyć się dolegliwości bólowych kręgosłupa. Poza tym prostuje sylwetkę oraz wpływa na wytrzymałość , siłę i elastyczność mięśni. Pilates for Men to trening wyłącznie dla Panów, którzy chcą w inteligentny sposób wyrzeźbić mięśnie, przeciwdziałając tak często występującej nierównowadze i asymetrii mięśniowej. Dzięki tym zajęciom Panowie poznają lepiej swoje ciało i uczą się jak go „używać” by w pełni korzystać z różnych form rekreacji jak: tenis, siłownia, gry sportowe, bieganie czy jazda na rowerze.

Sesje grupowe – sprzęt

Joseph Pilates podczas swojej działalności opracował szereg genialnych maszyn, które miały za zadanie zwiększyć różnorodność i efektywność jego treningu w porównaniu z ćwiczeniami wykonywanymi na macie.
Są to między innymi:

Dostępne są dla Państwa w Małgorzata Dykman Medical Fitness & Pilates Studio. Maszyny te wykorzystywane są zarówno podczas sesji personalnych jak i treningów grupowych. Zajęcia Pilatesa z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu stanowią zupełnie nowe a zarazem wspaniałe wyzwanie, nie tylko dla centrum Twojego ciała, ale również dla Twoich ramion, pośladków i ud! Podejmij wyzwanie i poczuj zupełnie nowa jakość ćwiczeń Pilatesa! Zapraszamy do zapoznania się z opisami poszczególnych zajęć Pilates z wykorzystaniem klasycznego sprzętu.

Czas trwania sesji grupowej to 50 minut.

Pilates Reformer

Reformer jest podstawowym sprzętem do ćwiczeń Pilatesa w Studio, stosowanym zarówno w treningu grupowym jak i personalnym. Ogromną zaletą tego sprzętu jest to, że można na nim wykonywać wiele różnorodnych ćwiczeń, w różnych pozycjach. Reformer jest wszechstronny, bezpieczny, nowoczesny, zachwycający swoimi możliwościami. Na tym sprzęcie może ćwiczyć niemal każdy, zarówno osoby w sile wieku jak również osoby dojrzałe, kobiety w ciąży oraz osoby z różnymi schorzeniami narządu ruchu. Dla każdego na Reformerze można dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń, dostosowany do jego indywidualnych potrzeb. Jakość treningu zależy od doświadczenia, umiejętności obsługi sprzętu oraz wiedzy instruktora. Sam Reformer jest częścią dobrego treningu, drugą, tą ważniejszą połowę stanowi wykwalifikowany instruktor, który potrafi odpowiednio wprowadzić i zmotywować do ćwiczeń oraz ułatwić trenującemu uzyskanie stawianych sobie, osobistych celów, zapewniając przy tym komfort i bezpieczeństwo.

Reformer jest praktyczny, gdyż posiada wiele funkcji. Można dostosowywać go do rozmiarów ćwiczącego, modyfikować niewygodne na początku pozycje, aby swoboda ruchu i komfort pracy były zachowane. Najważniejszym walorem tego sprzętu jest możliwość dostosowania obciążenia w zależności od potrzeb Klienta i zgodnie z istotą ćwiczenia. Poprzez dobór odpowiednich sprężyn ( o 3 stopniowej skali ciężkości) można redukować lub intensyfikować pracę mięśni w danym ćwiczeniu. Reformer jest maszyną dynamiczną, co jednak nie oznacza, że nie można na niej realizować spokojnych i wprowadzających treningów. Ćwiczenia na Reformerze zaczynamy od oddychania i prawidłowego ułożenia ciała, minimum wysiłku maksimum energii, przy wykorzystaniu podstawowych zasad biomechaniki. Następnie przechodzimy do wydłużenia ciała poprzez rozciąganie przykurczonych, przeciążonych, nadmiernie napiętych, pozbawionych równowagi i symetrii mięśni. Po odpowiednim przygotowaniu przechodzimy do wzmacniania aparatu ruchowego (mięśni, ścięgien, więzadeł) czyli właściwej gimnastyki. Pracujemy na poszczególnych grupach mięśniowych zarówno głębokich jak i tych powierzchownych, przechodząc płynnie z jednego ćwiczenia w drugie tak, aby podczas sesji pracowało całe ciało. Na koniec rozciągamy i relaksujemy ciało po wysiłku.

Ćwicząc na Reformerze można:

  • wzmocnić mięśnie brzuch, pleców, pośladków, nóg (tył, przód, wewnętrzna strona ud, stóp, łydek), rąk, ramion
  • rozciągnąć i wydłużyć ciało
  • nauczyć się prawidłowej biomechaniki własnego ciała
  • poprawić koordynację ruchową
  • zwiększyć zakres ruchu w stawach i poprawić ich elastyczność oraz zachować prawidłowe napięcie mięśni
  • zwiększyć wydolność fizyczną organizmu, poprawić krążenie i dotlenić organizm i to co najważniejsze zadbać o swoje zdrowie i podnieść jakość życia poprzez poprawę sprawności, brak dolegliwości, bólu oraz relaks i dobry nastrój.

Ćwiczenia na Reformerze są dla Ciebie jeśli:

  • chcesz zrobić kolejny krok naprzód w swoim treningu lub w dyscyplinie sportu którą uprawiasz, a poznałeś/aś już podstawowe zasady treningu Pilatesa na macie.
  • szukasz treningu podczas którego wzmocnisz swoje ciało, popracujesz nad jego elastycznością oraz koordynacją ruchową.
  • nie chcesz się nudzić? Podczas zajęć na Reformerach nie ma takiej możliwości – różnorodność ćwiczeń na tym sprzęcie jest nieograniczona!

Dzięki łatwemu dostosowaniu obciążeń zajęcia na Reformerach polecamy dla każdego, niezależnie od wieku i stopnia wytrenowania.
Przyjdź na jedyne takie zajęcia w Rzeszowie i daj sobie nowe wyzwanie!
Ćwiczymy w komfortowych 3 osobowych grupach !

Pilates Chair

Combo Chair to stabilne siedzisko, z ruchomym nożnym pedałem na sprężynie o kilkustopniowym obciążeniu. Prosty w obsłudze przyrząd oraz wygodne siedzisko sprawia, że można na nim leżeć, siedzieć lub ustawiać ciało w różnych innych pozycjach dla pozyskania ciekawych rozwiązań treningowych. Dodatkowo wykorzystując drobne akcesoria typu: obręcze, piłeczki, można tworzyć nieskończoną kombinację ćwiczeń Pilates.

Krzesło Combo daje możliwość rzeźbienia, nóg, pośladków, ramion, pleców, podczas gdy mięśnie brzucha pozostają wciąż napięte. Łączenie wielu elementów ruchu umożliwia prowadzenie płynnego treningu Pilates i utrzymanie tętna na optymalnym poziomie do spalania kalorii.

Przyrząd ten wygląda dość niepozornie jest jednak jednym z najbardziej wszechstronnych i najtrudniejszych maszyn zaprojektowanych przez Josepha Pilatesa. Ćwiczenia na Combo Chair kształtują przede wszystkim wytrzymałość siłową kończyn górnych i dolnych. Ćwiczenia na Krześle są również ciekawym urozmaiceniem w metodzie, ponieważ większość ćwiczeń Pilatesa zarówno na macie jak i na maszynach, wykonuje się głównie w pozycji leżenia na plecach lub na brzuchu. Natomiast w przypadku Combo Chair można wykonać około 75 ćwiczeń o różnym poziomie zaawansowania w pozycji siedzącej lub stojącej.

Wyzwanie w pracy z krzesłem stanowią sprężyny o szerokim zakresie oporu, które regulują położenie drążka. Naciskając na niego stopami lub ramionami, wykorzystujemy mięśnie pleców, ramion, poprzeczny brzucha, miednicy oraz usprawniamy koordynację nerwowo-mięśniową. Ponadto krzesło może być z powodzeniem wykorzystywane w rehabilitacji pourazowej, jako narzędzie służące przywróceniu odpowiedniej kondycji uszkodzonym partiom mięśni

Zapraszamy na zajęcia Pilates Chair które obejmują naukę podstawowych ćwiczeń na krześle.

Przyjdź na jedyne takie zajęcia w Rzeszowie i daj sobie nowe wyzwanie! Ćwiczymy w komfortowych 3 osobowych grupach !

Pilates Studio

Pilates Studio to zajęcia podczas których wykorzystujemy klasyczne maszyny Pilates dostępne w naszym Studio: Reformery, Combo Chair, Spine Corrector, Ladder Barrel oraz sprzęt do treningu funkcjonalnego: BOSU, TRX.

Zajęcia Pilates Studio mają formę treningu obwodowego. Na każdym sprzęcie wykonywane jest jedno ćwiczenie, następnie po upływie czasu przeznaczonego na jego wykonanie osoby ćwiczące zmieniają się miejscami, by ćwiczyć na kolejnym urządzeniu. Zajęcia te przeznaczone są dla osób zarówno początkujących jak i zaawansowanych.

Przyjdź na jedyne takie zajęcia w Rzeszowie i daj sobie nowe wyzwanie! Ćwiczymy w komfortowych 6 osobowych grupach !

Pilates TRX

TRX to linowy, indywidualny system ćwiczeń, wykorzystujący ciężar własny ciała. Pozwala on bezpiecznie wykonywać wiele różnorodnych ćwiczeń, które budują siłę, elastyczność, równowagę, mobilność dzięki możliwości samodzielnego wyboru poziomu trudności dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego ćwiczącego. Dzięki zmianie kąta nachylenia ciała, możemy zwiększać poziom trudności danego ćwiczenia, stawiając przed sobą coraz więcej wyzwań z treningu na trening. TRX kształtuje nie tylko siłę mięśni i wytrzymałość, ale także poprawia stabilność stawów, zwiększasz mobilność, ćwiczone są wszystkie mięśnie gorsetu mięśniowego, a przede wszystkim mięśnie brzucha i pleców. Trening z TRX aktywizuje wszystkie grupy mięśniowe. Alternatywą dla ciężarów na siłowni jest tutaj układanie ciała po odpowiednim kątem. Trening z TRX jest odpowiedni dla wszystkich niezależnie od stopnia zaawansowania i kondycji fizycznej, a w połączeniu z metodą Pilatesa jest jeszcze bardziej efektywny.

Przyjdź na jedyne takie zajęcia w Rzeszowie i daj sobie nowe wyzwanie! Ćwiczymy w komfortowych 3 osobowych grupach !